środa, 25 marca 2015

Sen polifazowy


Sen marzeń

Przytłoczona nadmiarem obowiązków, znowu po  paru latach zaczynam czytać o śnie polifazowym zwanym także wielofazowym i naprawdę zastanawiam się nad podjęciem tego "eksperymentu".  Nie tracą czasu na wielkie wytłumaczenia zaczynamy. 

Prawie każdy z nas śpi monofazowo czyli kładziesz się na 8 godz. wstajesz i działasz przez cały dzień. Jeszcze część śpi bifazowo czyli porostu ucina sobie drzemkę po pracy/szkole (tu jestem ja)  sumie śpię ok. 5-6 godz.


Czym jest sen polifazowy

Możemy spać także polifazowo, czyli krótko ale parę razy na dobę, co daje możliwość spania krócej -  nawet do  dwóch godzin na dobę, a mimo wszystko nie powoduje zmęczenia. Technika snu polifazowego którą zamierzam przetestować to Uberman (dokładnie mówiąc za tydzień 1 kwietnia)

Uberman polega na sześciu drzemkach. co 4 godz. co daje nam jakieś 3,5 godz. na działanie  między drzemkami.Ja zamierzam spać o  2 - 6 - 10 - 14 - 18 - 22.
Jest najczęściej stosowany i działa, co najważniejsze.






 Spostrzeżenia

Zapoznałam się z opisami przeżyć ludzi którzy spali polifazowo i wyciągnęłam kilka wniosków związanych z technikami:
  • Dymaxion udało zastosować się tylko jednej osobie (internet)
  • Everyman - bardzo długi okres adaptacyjny (wizjioner.org)
  • Uberman nie jest wcale taki nieelastyczny, trzeba przejść po prostu okres adaptacji (steve pavlina)
  • Uberman pozwala naciągnąć czas pomiędzy drzemkami ale nie je pomijać (steve pavlina)
  • Zakaz kofeiny czyli kawy, herbaty i napojów gazowanych. 
  • Chęć na lżejsze posiłki
  • pojawiają się wyraźniejsze sny oraz świadome sny

Jak to właściwie będzie wyglądać?

Zastanawiam się czy zacząć uświadamiać rodzinę że będą przez parę dni mieli zombie w domu. Przyzwyczajona jestem do wylegiwania się do popołudnia w weekendy i święta więc będą mieli niespodziankę. Oczywiście pierwsze co mnie czeka to tydzień adaptacji do nowego sposobu spania. Ale od tego jest tydzień wolnego z okazji świąt - od zmian. 

Zasadniczo czeka mnie tygodniowa mordęgą tylko dlatego, że trzeba wejść w fazę REM zaraz po zaśnięciu,a u przeciętnego człowieka pojawia się ona po około 30 minutach od zaśnięcia. Faza REM to faza w której wypoczywamy i śnimy, uważana jest za najważniejszą fazę snu.

Więcej już 1 kwietnia!

Blogi 

Opisy snu polifazowego które warto przeczytać:
5 miesięcy z ubermanem http://stevepavlina.pl/blog/244/sen-polifazowy.
2 miesiące z ubermanem http://maciejrajk.eu/eksperyment-spania-2-godzin-na-dobe/
2 miesiące z everymanem http://wizjoner.org/sen-polifazowy-moj-eksperyment/


4 komentarze:

  1. Wszystko ładnie, ale nie mogłabym odstawić herbaty, ani spać w szkole, a tobie życzę powodzenia ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Ciężko będzie bez herbaty ale warto. Dużo większym wyzwaniem będzie spać w szkole, muszę zorientować się czy będę mogła spać w bibliotece. Ale przynajmniej mnie ktoś obudzi. Wpadnij za jakiś czas, będzie co czytać ;)

      Usuń
  2. Zakaz herbaty ? :c jestem od niej uzależniona. Ale spróbuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Herbata zawiera w niewielkiej ilości kofeinę, a ta opóźnia wejście w fazę REM. Szkoda mi tej ciepłej herbatki ale postęp wymaga wyrzeczeń. Dasz radę!

      Usuń